VR bij nek- en rugpijn

Virtual reality, een belangrijke speler in de behandeling van rugpijn

Wat is virtual reality?

Virtual reality (VR) is een redelijk nieuwe technologie die in de laatste 10 jaar snel opkomend is geweest. Het is een computer techniek waarbij er een schijnwerkelijkheid wordt gecreëerd wanneer je door een speciale VR-bril, die je afsluit van de buitenwereld, kijkt. In de fysiotherapie wordt VR voor meerdere doeleinden gebruikt. Onder andere om fobieën angsten te bestrijden en om beweeglijkheid te vergroten.

Fysiotherapie van der Kaay en virtual reality

Bij Fysiotherapie van der Kaay beschikken wij over meerdere VR behandeltechnieken. Deze VR technieken worden naast onder andere manuele therapie en oefentherapie ingezet voor een zo effectief mogelijke behandeling bij rug klachten.

Wat zegt de wetenschap?

Onderzoekers verklaren dat fysiotherapeutische virtual reality behandeltechnieken een belangrijke rol spelen bij het behandelen van rug pijn. Deze conclusie is afkomstig uit een groot wetenschappelijk review artikel waarin zeven interventie studies met elkaar zijn vergeleken.
Deze review is via deze link terug te vinden: https://onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1111/papr.12885

Deze grote review heeft zich speciaal gefocust op rugpijn omdat een groot deel van de mensen die een fysiotherapeut bezoekt, met rugproblemen kampt. De onderzoekers hebben naar het effect van VR bij zowel chronische als (sub-) acute rugklachten in de onderrug, boven rug en nek gekeken. Volgens de review kan VR therapie leiden tot snelle vermindering van pijn en bewegingsangst, en kan zelfs de algehele gezondheid verbeteren.

Meer weten? Neem contact op of maak een afspraak!